Двостороння картина Адальберта Ерделі в галереї «Євро-Арт» –
оригінальний шедевр художньої еволюції митця
Один із кращих художників Європи минулого століття, співзасновник закарпатської школи живопису Адальберт Ерделі(1891-1955) залишив по собі загадкову усмішку на фото і неймовірні картини, які оцінюють в десятки тисяч доларів. Його творча спадщина розкидана по багатьох країнах і приватних колекціях. Утім, є серед них одна, унікальна і знакова картина, яка експонується у постійній експозиції галереї європейського живопису «Євро-Арт». З однієї сторони полотна (72х90 см) – картина початку 1930-х рр. «Оголена на березі» (це період його творчих пошуків), а з іншої – картина 1940-х рр. «Купальниці» (це період його зрілості як митця).
Нагадаємо, що у 1929-1931 рр. Адальберт Ерделіжив і працював у Празі, Римі і Парижі, де мав змогу вивчати живопис минулих століть та брати участь у виставках разом з видатними західноєвропейськими художниками А Матиссом, А. Дереном, П. Бонаром та ін.Ось чому його«Оголена на березі» нагадує нам манеру письма французьких художників – попередників Барбізонської школи живопису (Е. Делакруа, К. Коро), власне самих барбізонців (Т. Руссо та ін.) і П. Сезанна, творчість якого обожнював, вважаючи себе його послідовником. Але, незважаючи на захоплення живописом великого француза, художник не копіював його, а шукав нові форми, змісти, ідеї, які виразилися в особливому ерделівському живописному баченні, представленому у «двох картинах на одному полотні».
Що об’єднує обидві роботи? Це образ жінки. На картинах «Оголена на березі» та «Купальниці» упізнаємо кохану жінку Ерделі - Магдалину Сливку, яка була моделлю художника упродовж кількох десятків років. Вона позувала йому як для фігуративних композицій, так і для численних портретів. До речі, полотна із зображенням жінок в образах матері, музи, трудівниці або жінки-мавки становлять майже третину творчої спадщини художника.Творив Адальберт надзвичайно швидко – за сприятливих умов міг написати полотно за дві години. Однак, можемо припустити, що це не стосується роботи «Оголена на березі»: мистецтвознавці і дослідники творчості Ерделі одностайні у тому, що саме до цієї картини він неодноразово повертався і «допрацьовував» її. Складна композиція з декількома планами, багатошаровість фактури полотна, пастозність колористики свідчать про творчі «муки» художника: перебуваючи під враженням західноєвропейського живопису йому не вдавалося створити те, що хотів. Тому робота була відкладена, щоб знову і знову повертатися до неї. В результаті ми споглядаємо справжній ерделівський шедевр, де образ оголеної не схожий на досі відомі художні зображення жінок в жанрі ню: на картині постає образ-рецепція богині з часів матріархату в оточенні незайманої і таємничої природи.
Робота «Купальниці» - це зовсім інша інтенція митця: Ерделі передає радість відпочинку жінок, вдягнених уже у шати (саме такі купальники були характерні для 1940- х років). Робота створена широкими мазками, енергійно, швидко і на одному пориві. Тут уже немає таємниць, прихованих за фарбами, а відчутний колористичний почерк закарпатської школи живопису.
Галерея «Євро-Арт» представляє глядачеві унікальну і єдину в Україні двосторонню картину А. Ерделі «Оголена на березі / Купальниці». Її експозиція присвячена 65-річчя (18.09.2020) пам’ятівеликого українського художника.